KLM kan beter een doorstart maken

Met belangstelling lees ik berichten in de media dat de regering een cheque uitschrijft van 6 miljard euro om KLM in de lucht te houden. Maar is dat wel zo verstandig???

Mijn visie is een andere en dat wil ik graag even toelichten als volgt:

KLM en Air France is een slecht huwelijk. De arrogante mentaliteit van de Fransen past niet bij onze nuchtere Nederlandse zakelijke mentaliteit.

Samen tickets verkopen is een betere optie dan in elkaar verweven zijn, de culturen matchen niet en dat is merkbaar.

KLM is onze nationale trots. De regering schrijft een miljarden cheque uit en stelt zich garant bij de banken die de bedrijfskredieten moeten gaan verstrekken.

Hier wringt de schoen. De banken moeten nu gaan beoordelen of de te verlenen KREDIETEN terugbetaald kunnen worden. Er is geen sprake van een gift die de regering verstrekt, het is kapitaal uit de schatkist dat terug verdiend moet worden. Maar hoe dan………..

De KLM moet om te beginnen terug komen in Nederlandse handen. Losgekoppeld worden van Air France. Dus moet er een doorstart gemaakt worden. De organisatie structuur moet omgeturnd worden. Dat biedt vervolgens ook nieuwe kansen.

De KLM zal moeten afslanken, waarschijnlijk ook vliegtuigen moeten afstoten omdat het niet te verwachten is dat op korte termijn alle vliegtuigen vol genoeg bezet zijn om de exploitatiekosten te financieren.

Er zal sprake zijn van structurele verliezen. Banken financieren geen verliezen. Dus vroeg of laat worden de banken de zondebok als zij weigeren de kredietverlening uit te voeren.

Dan het personeel, zo’n 35.000 medewerkers!! Als er niet gevlogen kan worden is het onvermijdelijk dat een groot aantal medewerkers hun vaste baan verliezen.

Piloten worden goed betaald, maar met 2700 piloten in dienst met een dik salaris komt het niet goed. Overigens komen ook de verplichte jaarlijkse vlieguren ook in het gedrang.

Piloten zullen zich hevig gaan verzetten, maar zo kan het ook niet verder. Deze goed betaalde doelgroep zal gesaneerd moeten worden, qua salariëring en het aantal vaste dienstverbanden.

Dit geldt ook voor het cabine personeel, de stewarts en stewardessen. Ook deze vriendelijk doch over het algemeen ietwat arrogante dames en heren zullen met minder salaris genoegen moeten nemen. Een grote groep zal moeten afvloeien. Het zal een pijnlijke saneringsoperatie worden. 

Na een doorstart, dus als de organisatie in een nieuwe juridische structuur is ondergebracht biedt dit de mogelijk om van het dure vaste personeel af te komen.

Ik maak mij waarschijnlijk niet populair met deze publicatie, maar zo kan het niet doorgaan. Het is een (bijna) vaststaand feit dat er minder gevlogen zal gaan worden. 

Televergaderen zal de zakenreizigers voorlopig aan de grond houden. De aantallen boekingen zullen onvermijdelijk afnemen. Dien ten gevolge zullen ook de prijzen van vliegtickets fors stijgen. Dat kan ook niet anders als de vliegtuigen voor de helft of minder bezet zijn.

Kortom, de KLM, onze nationale trots, mag nooit verloren gaan, maar de organisatie moet in sneltreinvaart gesaneerd en geherstructureerd worden.

over Pieter Knabben

Jarenlang heb ik de "schijn" tegen gehad. Op internet werd mijn imago ernstig geschaad door personen met een dubbele agenda en een slecht geweten. Ik start nu met spectaculaire ONTHULLINGEN die ik niet eerder heb gedaan. Jaren lang heb ik mijn mond gehouden en lijdzaam moeten aanzien hoe ik werd beschimpt, gekleineerd en geschoffeerd. De schijn tegen is een serie publicaties over alle situatie waarmee ij de laatset twee decennia mee te maken heb gehad. Ik neem niet langer een blad voor de mond, ik stap uit mijn eigen schaduw. Nu ben ik aan zet, en komt de waarheid aan het licht. Ik werk aan mijn INTERNET rehabilitatie, de wereld wij schandpaal waar ik en vele anderen met mij de dupe zijn van roddel en achterklap, laster, smaad en smaad schrift. Ik wens u allen veel lees plezier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel me direct